vrijdag 20 maart 2015

Vlierbessen gummies

Het zal misschien raar overkomen dat ik een recept blog over iets dat verlichting brengt bij verkoudheden en griep terwijl het nu al Lente is. Is dit niet meer geschikt voor de herfst en winter? Die hebben we toch hopelijk voorlopig achter ons haha.

Infecties in de bovenste luchtwegen, zoals verkoudheid en griep kunnen ons toch nog flink plagen tijdens de eerste lentedagen. Het recept van vandaag is een lekkere manier om beide infecties te voorkomen of de duur ervan te verkorten. 

Iedereen kent Vlierbessen. Vlierbessen zijn van oudsher bekend om hun immuunversterkenden krachten. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat ze effectief zijn tegen ruim 8 griepvirussen! Goed he ;)
Dit komt door de flavonoïden in de vlierbessen. Zeer krachtig vruchtje! Gelukkig ben ik aan een griep ontsnapt dit jaar(net zoals vorig jaar) maar het was close…andere gezinsleden hadden wel een griepje te pakken. Ik voelde wel dat ik iets had gevat, mijn energielevel was laag, mijn keel deed pijn en mijn neus(je) verstopt, snifsnuf. Maar ik heb mijn doosje met vlierbessengums te voorschijn gehaald(maak ze altijd in de herfst) en de symptomen verdwenen binnen 24 uur. Wat een opluchting, pfff.

Dit zijn de kruiden die ik gebruikt heb om de gums te maken:
  • 50 gram vlierbessen
  • 30 gram Rozenbottels
  • 15 gram Kaneel
  • 7 gram Zoethout
  • 5 gram Peper
  • 250 gram appel cider
  • 4 Gelatineblaadjes


Alle ingrediënten gaan in een pan. Breng dit voorzichtig aan de kook, draai het vuur wat terug zodat het zachtjes blijft koken gedurende 20 minuten maar echt zachtjes hoor!
Op deze manier trekken alle werkzame stoffen uit de ingrediënten. Laat het afkoelen. Zeef alles dan in een kaasdoek( of theedoek) en knijp al het vocht eruit. Je kunt nu twee dingen met het sap doen.
  • Voeg een beetje vloeibare suiker naar smaak toe. Sap in fles opvangen en goed afsluiten. Sap is te gebruiken in thee, yoghurt enz. Koel bewaren is belangrijk.
  • Gummies maken
  • Beide, haha

Om de gums te maken heb je minstens 450 gram vloeistof nodig. Giet 100 gram sap(afgekoeld) in een kommetje en voeg daar de blaadjes gelatine(eerste geweekt) aan toe.  Laat het een minuutje trekken. De rest van het sap moet nog warm zijn en voeg dit toe aan het gelatinemengsel.  Klop zachtjes door elkaar voor 2 minuten. Proef of het op smaak is, anders voeg je nog wat vloeibare suiker toe. Giet dan het sap voorzichtig in snoepmalletjes(Ikea, Xenos) en zet deze voorzichtig in de koelkast om uit te harden. Heb je geen malletjes, giet dan het sap in een glazen ovenschaal; je kunt er dan kleine kubusjes van snijden.

Bewaar de gums in een afgesloten doosje in de koelkast.

Geniet ervan!







                                              






Geen opmerkingen:

Een reactie posten