dinsdag 10 maart 2015

Holistische tandverzorging en zelfgemaakt mondwater

Ik heb een tijdje zitten mijmeren over de huidige tandverzorging. Vroeger ging met plichtsgetrouw ieder half jaar naar de tandarts(al dan niet met tegenzin). Toen werd nog alles vergoed door de zorgverzekeraars. Als kind had ik geen last van mijn tanden en als volwassen ook niet. Tegenwoordig hoor je steeds meer van mensen om je heen dat ze geen extra tandartsverzekering hebben gewoonweg omdat deze zo goed als onbetaalbaar zijn. Tanden zien mensen niet belangrijker als hun lichamelijke gezondheid, ik kan hen geen ongelijk geven. 


Ik moest sowieso op zoek naar een nieuwe tandarts omdat we naar een andere woonplaats verhuisd waren. Eenmaal de goede match gevonden, heb ik een afspraak gemaakt. Ben gegaan en opgelucht weer naar buiten gekomen, joehoe, alleen wat tandsteen en gelukkig geen gaatjes. Mijn grootste zorg betrof echter de conditie van mijn tandvlees....het bloedt tijdens het poetsen. Ik heb geen trek in loszittende tanden, dus ik besloot op onderzoek uit te gaan naar wat ik er zelf aan kon doen naast het flossen wat ik al iedere dag deed. Veel zin om mondwatertjes te kopen had ik niet, wil de industrie niet verder hun zakken spekken.
Ik maakte me er niet al te druk over want ik kon wellicht een goed middel maken van kruiden. Dus eenmaal thuis ben ik meteen aan de slag gegaan met een aantal kruiden. Drie maanden later moest ik voor controle(ivm met mijn tandvlees) weer terug naar de tandarts. Ik vroeg hem meteen naar de conditie te kijken van mijn tandvlees. Hij zei echter dat dit geen zin had omdat het tijdsbestek tussen beide afspraken te kort was om resultaten te zien. Ik vroeg hem ondanks zijn eigen mening er toch naar te kijken....Het resultaat? Tromgeroffel........geen bloedend tandvlees meer!!

De tandarts keek me verbaasd aan, hij had nog nooit zo snel resultaten gezien. Vooral omdat hij er geen hand in gehad heeft. Ik heb het helemaal zelf gedaan met alleen een paar kruiden. Dank je wel natuur, dank je wel kruiden!!
Voor we vandaag het recept gaan bekijken van het zelfgemaakte mondwater, wil ik toch nog eerst iets zeggen over de tandheelkundige zorg. De hedendaagse mening berust erop dat mensen het schuld zijn als ze iets aan hun tanden hebben. Maar ondanks dat velen een zeer goede mondhygiëne hebben, en daar bedoel ik mee dat ze iedere dag regelmatig poetsen, flossen en mondwater gebruiken, kan tandbederf toch een flink probleem zijn. Tandbederf is een lokaal probleem maar ook een systemisch probleem. Wat bedoel ik daarmee? Systemisch vs lokaal?
Lokaal bedoel ik de bacteriën in de mond mee, die onlosmakelijk een rol spelen bij tandbederf en tandvleesproblemen. Deze schadelijke bacteriën eten koolhydraten(daar zijn ze weer!) en scheiden dan zuren af die de natuurlijke zuurgraad van de mond aantast. Als de zuurgraad onder de 5,5 komt wordt het glazuur aangetast, het lost op. Tanderosie leidt tot poreuze tanden. Eenmaal poreuze tanden kunnen die schadelijke bacteriën hun werk doen en gaatjes veroorzaken met alle gevolgen van dien.
Deze bacteriën zijn altijd in de mond aanwezig, maar er zijn 3 manieren om ze effectief te lijf te gaan.
  • Het verwijderen van voedselresten, plaque en tandsteen. Dagelijks regelmatig poetsen verlaagd al meteen het aantal bacteriën. Door te flossen en mondwater te gebruiken wordt de opbouw van plaque flink aangepakt. Hierdoor wordt het tandsteen al flink verminderd. Tandsteenresten kunnen dan door de tandarts of mondhygiënist verwijderd worden. 
  • Sommige mensen kennen het belang al van een goede darmflora. Hetzelfde principe geldt ook voor de mond. Door een gezonde leefstijl( koolhydraatbeperkt, suikervrij enz.) zorg je ervoor dat de goede bacteriën overheersen.
  • Onze huid vernieuwt zich regelmatig van binnenuit. Het scrubben van de huid zorgt ervoor dat de dode huidcellen worden verwijderd en een nieuwe gezonde laag verschijnt. Hetzelfde gebeurt er ook met je haren en je nagels. Maar tanden kunnen zichzelf ook helen.
 Ik heb al verteld dat schadelijke bacteriën onze tanden poreus maken. Hierdoor is ingrijpen van een tandarts noodzakelijk, en dat kan behoorlijk in de kosten lopen. Maar de beginfase van tandbederf kan omgekeerd worden en zelfs herstellen. Ons speeksel is gemaakt om mineralen aan onze tanden toe te voegen, en daardoor het proces van tandbederf te stoppen en reeds ingezet tandbederf te helen. Maar dan moet ons speeksel wel in goede gezondheid zijn! En dat hangt af van een gezonde leefstijl dwz, gezonde voeding met de juiste mineralen, dus geen suikers en chronische stress. Natuurlijk is dit maar het topje van de ijsberg wat tandheelkundige zorg betreft.

De kruiden in ons mondwaterrecept....Vele kruiden zijn effectief tegen tandbederf. Ze worden vaak ingezet in de strijd tegen ziekmakende en schadelijke bacteriën, versterken je tandvlees en genezen aften(mondzweertjes). Kruiden kunnen ook gebruikt worden in je dagelijks dieet en zo via je speeksel de tanden van het zelfgenezend vermogen voorzien. Ik wil daarom mijn recept met jullie delen, dus laten we eens naar de kruiden gaan kijken:
  • Echinacea: Deze plant is antibacterieel, geeft een boost aan ons immuunsysteem en remt ontstekingen. Soms wordt Echinacea ook wel de kiespijnplant genoemd ;)
  • Mahonia Angustifolia: Een plant die veelal ingezet wordt door de gemeentelijke plantsoenendienst. Is ook antibacterieel, versterkend en samentrekkend. Dus uitermate geschikt voor gezwollen en ontstoken tandvlees.
  • Grote weegbree: staat te boek als onkruid maar wordt veelvuldig gebruikt om wonden te helen en infecties te bestrijden. 
  • Propolis: Propolis was al in de Griekse oudheid bekend om zijn geneeskrachtige werking en is een krachtig antibioticum; het werkt bacterie- en schimmeldodend.
Het recept is eigenlijk heel simpel. Je de kruiden/planten zelf plukken/oogsten en dan tincturen maken, maar je kunt ze ook kant en klaar via internet kopen.
  • 15 ml Echinacea tinctuur
  • 7,5 ml Mahonia tinctuur
  • 4 ml Grote weegbree tinctuur
  • 4 ml Propolis tinctuur
Meng de juiste hoeveelheden samen in een pipetflesje. Maak iedere keer je mondwater voor gebruik vers door 30-40 druppels in een glaasje water te doen(mondvol water niet meer!)  Het water wordt troebel, beetje gelig, dus geen paniek ;) Ongeveer 20 seconden spoelen, en als je wil naspoelen met water.

Dit recept heeft ervoor gezorgd dat mijn tandvlees gezond is en ik geen problemen meer heb. Zelfgemaakt en natuurlijk. Veel succes!

www.nutribalance.nl

Sorry voor de fout in lettergrootte, op de een of andere manier is die niet weg te krijgen grrrrrrr! 
Mahonia angustifolia

Text from Holistic Dental Health and Homemade Mouthwash - LearningHerbs
Read More at http://learningherbs.com/remedies-recipes/homemade-mouthwash/
Copyright © 2015 LearningHerbs





I wasn’t nervous about my gums though; I knew I had herbs to help me! From that day forward I brushed and flossed daily (as usual) and I also used an herbal mouth wash at least once a day. Three months later I was back at the dentist to get the crown work done and I requested to have my pockets re-evaluated. At first the dentist said there was no point in checking again so soon since there was no way my gums could have made any significant changes, but I insisted.

Text from Holistic Dental Health and Homemade Mouthwash - LearningHerbs
Read More at http://learningherbs.com/remedies-recipes/homemade-mouthwash/
Copyright © 2015 LearningHerbs.









’ve been spending a lot of time ruminating on dental health. Last year I started seeing a dentist again after a long hiatus. As a youngster I dutifully saw the dentist every six months, thanks to our family’s dental insurance. As an adult I had no issues with my teeth and no dental insurance, so it became a low priority. However, last year I decided it was better to see the dentist as preventive care and especially before major problems erupted! I researched a lot of dentists to find one I thought would be a good match for me. I was specifically wanting a dentist with a more holistic approach, who had many years of experience and who stayed current with dental research.

Text from Holistic Dental Health and Homemade Mouthwash - LearningHerbs
Read More at http://learningherbs.com/remedies-recipes/homemade-mouthwash/
Copyright © 2015 LearningHerbs.
I’ve been spending a lot of time ruminating on dental health. Last year I started seeing a dentist again after a long hiatus. As a youngster I dutifully saw the dentist every six months, thanks to our family’s dental insurance. As an adult I had no issues with my teeth and no dental insurance, so it became a low priority. However, last year I decided it was better to see the dentist as preventive care and especially before major problems erupted! I researched a lot of dentists to find one I thought would be a good match for me. I was specifically wanting a dentist with a more holistic approach, who had many years of experience and who stayed current with dental research.

Text from Holistic Dental Health and Homemade Mouthwash - LearningHerbs
Read More at http://learningherbs.com/remedies-recipes/homemade-mouthwash/
Copyright © 2015 LearningHerbs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten