maandag 16 februari 2015

Organic, natuurlijk, biologisch ai ai....

Afgelopen zaterdag was bij onze Intratuin een heropening van de dierenafdeling. Honden, konijnen en cavia's konden een bezoekje brengen voor gebitscontrole en nageltjes knippen en snoepjes proeven ;) Dus wij dachten, hup onze labradordame gaat ook mee. Ze heeft zich tegoed gedaan aan diverse snoepjes, gekke hond haha. Maar daarna waren wij aan de beurt.

Allemaal trek in een lekker kop koffie, chocomel of iets dergelijks. Ik hield het netjes bij een kop koffie, manlief had warme chocomel, schoondochter een aardbeienyoghurt smoothie, en onze zoon een kop koffie met een ontbijtje(die heeft altijd honger). Zelf drink ik geen suiker in mijn koffie, gebruik al 1,5 jaar geen suikers meer in welk product dan ook, maar mijn zoon nog wel. Hij ritste het papiertje open en deed de suiker in zijn koffie. En toen viel mijn oog op de suiker......die was bijna wit!


Hoe kan dat nou dacht ik, en pakte mijn overgebleven suikerzakje. Staat " organic " op...en dan witte suiker??? Dit was het onderzoeken waard.

De suiker van Intratuin komt van Zuivel Rijck en op de verpakking staat " biologische rietsuiker " vermeld. Nu is biologisch hetzelfde als natuurlijk en organic. En er staan twee keurmerken op de verpakking. Eentje van Fairtrade Max Havelaar, en de ander is een Europees keurmerk verleend door  Skal. Al verder speurend kwam ik van alles tegen. De rietsuiker is niet in Europa verbouwd, hier wordt alleen suiker uit suikerbieten gewonnen. Lees mijn andere blog Suiker, gif voor je lichaam.

En toch hebben ze een Europees Keurmerk? Hoe zit dat nou? Een bedrijf dat producten importeert kan een Keurmerk via Skal aanvragen middels het invullen van formulieren. Er moet voldaan worden aan allerlei regels enz. Rijst bij mij meteen de vraag hoe wil je een suikerproducent uit bv Brazilië vanuit Nederland controleren, met alleen de door de importeur ingevulde papieren. Papier is geduldig en er kan van alles worden ingevuld, vooral als er ter plekke toch niet gecontroleerd wordt....
Het Keurmerk wordt verleend als het minimaal voor 95% biologisch, organic of natuurlijk geteeld is. De hele procedure en regelgeving kun je nalezen op Skal.


 Zelf blijf ik het een nogal schimmig verhaal vinden, vooral omdat de kleur van de inhoud een beetje "vuilwittig "is. We weten allemaal dat witte suiker een raffineerproces doorlopen heeft: en aan geraffineerde suiker is niks biologisch, organic of natuurlijks. Het is bewerkt met een gas Hexan, die ook nog kankerverwekkende eigenschappen blijkt te hebben, bleh! De rietsuiker van Zuivel Rijck is dus niet helemaal wit, maar echt maar een vleugje gekleurd. Je moet echt goed kijken. Dus hun suiker is wel degelijk geraffineerd....alleen het proces werd voortijdig gestopt om er een " biologisch " kleurtje aan te laten. De zoveelste wassen neus in voedselland.

Laten we wel wezen...biologisch of niet, bruine of witte suiker......het levert geen gezondheidswinst op. Alleen maar winst in de pocket van de importeur. Ook qua energie-inhoud en tandbederf is er geen verschil tussen alle soorten. Eigenlijk bevatten alle soorten, ongeacht de kleur, zuiverheid, bewerking of plantaardige oorsprong, dezelfde energetische waarde. Ook wat betreft calorie-inname bestaat er geen voorkeur voor een bepaalde soort. Want suiker mag wel lekker smaken, je lichaam heeft er een hele klus aan.

www.nutribalance.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten